Miks kütuste hind nii palju tõusis ja palju see võiks veel tõusta?

Olerexi juhatuse liige Alan Vaht kinnitas, et kütuste maailmaturu hinnaliikumisi arvestades on selle nädala mootorikütuste hinnatõus põhjendatud ning tegelikult peaks hind veelgi ülespoole liikuma.

Veebruarist tõusis kütuseaktsiis ja prognooside kohaselt pidi see tõstma mootoribensiini hinda 5 senti ja diislikütuse hinda 6,5 senti liitri kohta. Neljapäevane hinnatõus tanklates oli aga suurem ja veel esmaspäeval 0,909 eurot maksnud mootoribensiini 95 liiter kallines 1,019 euroni.

Vaht selgitas, et Eesti mootorikütuste müüjate käitumismuster on järgmine: nädala alguses tõstetakse hinda ja seejärel nädala sees langetatakse. Nii on see stabiilselt. Asja ajab veelgi segasemaks, et turul ei ole juba enam kui aasta sellist mõistet nagu tavahind. Vaht küll mööda, et kütusemüüjate endi jaoks on see arvestuslikult olemas.
Nii oli 12.jaanuaril tavahind mootoribensiini 95 liitril 0,983 eurot ja diislikütusel 0,929 eurot.

18. jaanuaril langes see nn tavahind 95-l 0,969 eurole ja diislikütusel 0,904 euroni ehk kuue päevaga odavnes mootoribensiin 95 1,4 senti ja diislikütus 2,5 senti.

Sellisena püsis hind 2.veebruarini, kusjuures 1.veebruarist kerkis kütuseaktsiis. Arvestades loogikat, et varem on alati nädala alguses hind tõstetud nn tavahinna tasemele, siis selle nädala esmaspäeval jäi see ära ja tõsteti hiljem.

Neljapäeval tõsteti kütuse hinda Vahti sõnul aktsiistõusu võrra diislikütusel 7 senti ja mootoribensiinil 5 senti.
Hinnaliikumiste põhjused peituvad maailmaturu hindade muutuses.

Kui 12. jaanuaril maksis diislikütuse tonn maailmaturul 285 dollarit ja bensiinil 392 dollarit, siis 18. jaanuaril langes see vastavalt 267 dollarile ja 379 dollarile. Madalaimal tasemel oli diislikütuse hind 20. jaanuaril makstes 244 dollarit tonnist ja bensiinil 15.jaanuaril 378 dollariga.

20. jaanuari hinnalanguse peale teatas Venemaa, et on valmis naftatootmist kärpida. Päev hiljem andis ka Saudi-Araabia märku, et võib tootmist 5% vähendada. Kuna tootmise vähendamine toetab hinda, ongi 20. jaanuarist hinnad maailmaturul ülespoole liikunud.

Eile maksis diislikütuse tonn Vahti sõnul 350 dollarit ja bensiinil 393 dollarit. Vaht märkis, et täna on seis selline, et maailmaturu hindade tase tähendab, et mootorikütuste hinda tanklates peaks muutma. Seda küll väikse vangerdusega nii, et mootoribensiini hinda peaks paari sendi võrra langetada ning diislikütuse hinda samavõrra tõstma.

 

Allikas: http://arileht.delfi.ee/news/uudised/olerex-miks-kutuste-hind-niipalju-t...