Tarbijat on vaja õpetada, mis asi on biodiisel ja mis HVO

Taastuvtoorainest toodetud mittefossiilse kütuse ehk HVO laialdasemat levikut takistab senini autoomanike seas leviv ekslik arusaam, et tegemist on esimese põlvkonna biodiisliga FAME, mis tekitas suurele hulgale diiselmootoriga sõidukitele probleeme. 

Mittefossiilne kütus on kütusteturul võrdlemisi uus toode ning terminite keerukus on ajanud ka tarbijad segadusse, mistõttu ostetakse sõidukile igaks juhuks jätkuvalt fossiilset kütust. 

“Autoomanikud arvavad, et mittefossiilne ehk täielikult taastuvtoorainest toodetud kütus ehk HVO on kuidagi seotud biodiisliga FAME ning kui paljude autode kütusepaagi luugil on kiri “NO BIO”, siis võimalike probleemide vältimiseks tangitaksegi harjumuspärast kütust,” selgitab Olerexi kütuste sisseostu- ja logistikajuht Veiko Värk kütuseturu põhilist probleemi. 

Kui 2018. aastal hakati autokasutusest tingitud keskkonnamõju vähendamiseks fossiilse kütuse hulka segama FAME biodiislit, siis loodetud kasu asemel tekkisid autoomanikel hoopis probleemid auto käivitamisega, sest FAME ei olnud külmakindel ning selle säilivusaeg oli lühike. 

“HVO ei ole aga kuidagi seotud probleemse FAME-ga! HVO sarnaneb omadustelt tavadiisliga ja on isegi parem kui harjumuspärane fossiilne kütus,” räägib Värk. 

Autoomanike elu ei tee tema sõnul lihtsamaks muidugi asjaolu, et HVO nimelist kütust teenindusjaamadest ei leia, sest kütusemüüjad on brändinud selle eri nimedega. Nii tuleb diiselmootoriga sõidukite omanikel teada, et kui on soov näiteks Olerexi tanklas tankida HVO kütust, tuleb otsida kollase merikotka märgiga tankurit. 

“HVO kütus EcoForce on värvitu ja lõhnatu kütus, mille keemiline koostis ja kvaliteet on samaväärsed ja kohati paremadki kui fossiilkütusel, mistõttu sobib see igale diiselmootoriga sõidukile. Fossiilivaba diislikütus põleb diiselmootoris efektiivsemalt, on külmakindel ja filtrisõbralik ning ei sisalda mootorit kurnavaid või oksüdeerumisohtu tekitavaid väävliühendeid ja biolisandeid,” loeteleb Värk EcoForce’i eeliseid. 

EcoForce on valitud Olerexi tanklates müügil olnud veidi üle aasta. Kuigi tarbimisharjumuste muutmine võtabki aega, usub Värk, et probleemiks on siiski autoomanike vähene teadlikkus ning ka hind, mis kipub paljudes tanklakettides olema tavadiislist kallim. “Olerexis näeme, et tarbimine tõuseb kohe, kui EcoForce on tavadiisliga samas hinnas või soodsam. Kuivõrd HVO sisseostuhind on tunduvalt kõrgem, ei ole aga pidev soodushinnaga müümine äriliselt mõeldav ning ka riik võiks siinkohal oma maksupoliitikat leevendada,” soovitab ta. “Eestis on 1. oktoobri seisuga Transpordiameti registris 396 125 diiselmootoriga autot, mille CO2 heide väheneks ligi 90%, kui omanikud eelistaksid tavadiisli asemel tankida taastuvtoorainest toodetud kütust. Keskkonnahoid oleks nii märkimisväärne.” 

ЛЬГОТНАЯ КАРТА